Overzicht

Ik had zelf nooit gedacht aan een loopbaan als opticien. Toch vielen er zoveel dingen op hun plaats toen ik in 2016 startte als verkoopmedewerker bij Hans Anders. Al tijdens mijn meeloopdag voelde Hans Anders als een grote familie. Er hangt een mooi wij-gevoel. Heel gaaf om daar onderdeel van uit te maken.

Interne opleiding van hoge kwaliteit

Ik ben direct gestart met de interne opleidingen. Die zijn bij Hans Anders heel gericht en van hoge kwaliteit. De manier van lesgeven is fijn en je verkrijgt diepgaande kennis waar je echt iets aan hebt. Met de opleiding tot verkoopmedewerker leer je alles behalve het meten van ogen. Zo kun je met vertrouwen mensen helpen in de winkel. Ik had 2 dagen in de week les en werkte 3 dagen in de winkel. Ik vond die combinatie super, om binnen een leuke baan betaald te leren en werken. Zo kun je de theorie ook gelijk in de praktijk toepassen! De Refractie opleiding die ik daarna volgde, geeft je vervolgens de tools om ook deskundige oogmetingen uit te voeren. Want om te begrijpen wat er gebeurt in ogen en glazen, heb je wel wat extra kennis nodig. Dat vind ik het allerleukste. Mensen kunnen helpen vanuit je expertise. Dat waar een ander minder van weet, kan ik begrijpelijk maken.

In 1,5 jaar opticien en storemanager

Daarna heb ik de erkende opleiding tot opticien doorlopen. Dankzij de grondige interne opleiding, ging ik bijna fluitend door alle vakken heen. Maar daar bleef het voor mij niet bij. Ook de management opleiding bij Hans Anders sprak me aan. Daar leerde ik over de achtergrond van Hans Anders als bedrijf en hoe je een team aanstuurt. Ook uit die opleiding heb ik fantastische tools meegenomen. Als ik terugkijk denk ik, goh, ik ben binnen 1,5 jaar opticien en storemanager geworden. Dat verbaast me, maar voelt wel heel logisch. Ik heb veel kansen gekregen en veel steun ervaren door mijn hele ontwikkeling heen. En een beetje geluk, zoals een nieuwe winkel die precies op het juiste moment opende.

Het optiekvak blijft leuk

Elke dag opnieuw blijf ik het optiekvak leuk vinden, omdat het altijd Anders is. Als iemand tegen me zegt: “Ik ben wel een lastige klant, he?” Dan wordt het voor mij pas echt leuk. Voor elk paar ogen de mooist mogelijke oplossing vinden. Dat maakt voor mij werken bij Hans Anders. En nu ik bijna 3 jaar in dezelfde winkel werk, krijg ik ook een band met vaste klanten. Mensen voelen zich hier gewoon thuis! Iemand komt om zijn bril af te laten stellen, maar eigenlijk komt hij voor veel meer. Voor een praatje, een kopje koffie en gewoon contact. Dat zegt iets over wat een opticien kan betekenen. We hebben een unieke rol in retailland. Want een bril blijft persoonlijk maatwerk. En als iemand geen bril meer heeft of slechter ziet, heeft dat zoveel impact. Het geeft een fijn gevoel om daar iets in te kunnen betekenen.

Tip voor een nieuwe collega

Het meest blij word ik als collega’s om mij heen ook groeien. En daarin is alles mogelijk bij Hans Anders. Mijn tip is dan: probeer altijd iets van iemand te leren. Leer van de expertise die er al is bij je collega’s en die zij graag aan jou overdragen. Geniet vervolgens van de reis die je maakt!